København skal sikre borgerne gode cykelruter og billig kollektiv trafik, mener borgerne. Kommunens millionsatsning på brint- og elbiler er der til gengæld kun ringe opbakning til, viser ny undersøgelse.
Af Hans Larsen
Onsdag den 13. oktober 2010, 06:30
Københavnerne er langt fra interesserede i at køre i el- og brintbiler, selv om de principielt støtter, at kommunen skal være CO2-neutral fra 2025.
Og hvis hovedstaden skal føre sig frem som en grøn transportby, bør politikerne på rådhuset i stedet satse på konventionelle løsninger som gode cykelruter, mere metro og billigere kollektiv trafik.
Sådan lyder budskabet i en ny undersøgelse, som Jysk Analyse har gennemført for Københavns Kommune blandt 551 københavnere forud for en heldagskonference i dag om grøn mobilitet. Undersøgelsen viser, at københavnerne ikke tillægger grøn transport nogen særlig betydning som signalværdi. For borgerne er et lavt tidsforbrug til transport derimod det vigtigste af alt.
Undersøgelsen står i skærende kontrast til, at et politisk flertal næste år vil poste 25 mio. kr. i indkøb af brintbiler, etablering af kommunens anden brinttankstation og samarbejde med erhvervs- og forskningsinstitutioner om alternative brændstofsteknologier.
Politikerne går forrest
Men Københavns teknik- og miljøborgmester, Bo Asmus Kjeldgaard (SF), har ikke tænkt sig at skrue ned for det grønne image.
»Folk synes ikke, at vores satsning på brint og innovative løsninger er en god idé, men jeg er overbevist om, at det er den rigtige løsning på lang sigt. Der er ikke noget unaturligt i, at når noget er nyt, skal folk lige lære det at kende. Og jeg tror, det er vigtigt, at vi politikere tør gå forrest og tænke i, at vi skal investere i noget, som kan give vækst og arbejdspladser i fremtiden,« siger Bo Asmus Kjeldgaard, der sammen med Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), satser stort på udviklingen af alternativ grøn transport, der også vil mindske luftforureningen.
Adjunkt Malene Freudendal-Pedersen, der forsker ved »Rum, Sted, Mobilitet og By« på Roskilde Universitet, siger, at det overordnet er mere bæredygtigt at tænke i eksisterende løsninger frem for at implementere helt nye teknologier.
»Københavnerne har en meget fin fornemmelse af, hvor meget bilerne fylder, og biler, der drives af innovative teknologier, efterlader jo ikke mere plads. Mange københavnere cykler og bruger kollektiv trafik, og derfor kan de se muligheder i en udbygning af de transportformer,« siger Malene Freudendal-Pedersen og tilføjer, at københavnerne måske også reagerer på en udbredt holdning i medierne om, at folk er trætte af at høre om bæredygtighed oven på klimatopmødet COP15.
På rådhuset medgiver Venstres medlem af teknik- og miljøudvalget, Lars Berg Dueholm, at olien på et tidspunkt slipper op, og at det derfor er på sin plads at udvikle alternative brændstoffer. Men han afviser, at det er en kommunalpolitisk opgave og erklærer sig enig med københavnerne i, at gode cykelforhold og effektiv kollektiv transport er de vigtigste indsatsområder.
»Der kører seks brintbiler rundt i København, og nu vil Bo Asmus Kjeldgaard bygge brinttankstation nummer to. Vi har ikke brug for højtflyvende prestigeprojekter fra en borgmester, der ser sig som Københavns svar på Al Gore. At tro, at vi med en halv million indbyggere i København kan drive brintteknologi frem, er grænsende til det naive. Det er meget vigtigere, at vi satser på noget, der virker og har betydning for københavnernes hverdag,« siger Lars Berg Dueholm.
Wednesday, October 13, 2010
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.